Sejarah pendidikan awal kanak kanak
SEJARAH
PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
Pendidikan prasekolah mula berkembang di Eropah pada abad ke 19 dan di Amerika pada abad ke 20. Ahli-ahli Falsafah Eropah yang terkenal seperti Johann Heinrich Pestalozzi, Friedrich Froebel dan Maria Montessori.Froebel adalah orang pertama mendirikan tadika di dunia iaitu di Negeri Jerman pada tahun 1837 dan menamakan tadika itu Kindergarten yang bermaksud “Garden of Children”. Prasekolah pertama didirikan di United Kingdom ditubuhkan oleh Robert Own pada tahun 1816 di Daerah Scotland dan diberi nama “The Infant School”.
Di Amerika Syarikat, Prasekolah pertama didirikan pada tahun 1850 oleh Carl Schruz dan seterusnya pada tahun 1860, Elizabert Peabody membuka tadika di Boston.
Penubuhan prasekolah di Eropah dan Amerika Syarikat tertumpu kepada kanak-kanak dari golongan yang berada sahaja. Manakala kanak-kanak yang miskin terbiar dan tidak mendapat pendidikanawal.Di ASEAN, pendidikan prasekolah bermula selepas peperangan Dunia Kedua. Pada tahun 1900an, prasekolah mula ditubuhkan di Filipina, Singapura dan Thailand sahaja. Manakala di Malaysia, perkembangan pendidikan prasekolah bermula pada tahun 1940.
Pada tahun 1970,
Pendidikan prasekolah mula berkembang di Eropah pada abad ke 19 dan di Amerika pada abad ke 20. Ahli-ahli Falsafah Eropah yang terkenal seperti Johann Heinrich Pestalozzi, Friedrich Froebel dan Maria Montessori.Froebel adalah orang pertama mendirikan tadika di dunia iaitu di Negeri Jerman pada tahun 1837 dan menamakan tadika itu Kindergarten yang bermaksud “Garden of Children”. Prasekolah pertama didirikan di United Kingdom ditubuhkan oleh Robert Own pada tahun 1816 di Daerah Scotland dan diberi nama “The Infant School”.
Di Amerika Syarikat, Prasekolah pertama didirikan pada tahun 1850 oleh Carl Schruz dan seterusnya pada tahun 1860, Elizabert Peabody membuka tadika di Boston.
Penubuhan prasekolah di Eropah dan Amerika Syarikat tertumpu kepada kanak-kanak dari golongan yang berada sahaja. Manakala kanak-kanak yang miskin terbiar dan tidak mendapat pendidikanawal.Di ASEAN, pendidikan prasekolah bermula selepas peperangan Dunia Kedua. Pada tahun 1900an, prasekolah mula ditubuhkan di Filipina, Singapura dan Thailand sahaja. Manakala di Malaysia, perkembangan pendidikan prasekolah bermula pada tahun 1940.
Perkembangan
Pendidikan Prasekolah di Malaysia
Zaman Sebelum Merdeka
Pada tahun 1940 an prasekolah mula dibuka oleh missionari Kristian dengan pendidikan berpengaruhkan British dengan mengenakan yuran yang sangat mahal dan anak-anak orang berada sahaja belajar di prasekolah itu. Guru-guru prasekolah pula terdiri daripada bekas guru sekolah rendah yang tidak ada latihan dan pengalaman mengajar di prasekolah.
Zaman Selepas Merdeka
Pada tahun 1969, Yayasan Asia telah menyumbangkan wang kepada Pertubuhan Pekerja-Pekerja Malaysia bagi mendirikan prasekolah yang mirip kepada projek “Head Start” di Amerika Sharikat. Tadika ini telah ditubuhkan di Negeri Selangor iaitu di Kampung Muniady, Kg. Manggis dan Kg. Sentosa. Kumpulan sasaran terdiri daripada kanak-kanak yang kurang beruntung dari keturunan Melayu, Cina dan India.
Pada tahun 1940 an prasekolah mula dibuka oleh missionari Kristian dengan pendidikan berpengaruhkan British dengan mengenakan yuran yang sangat mahal dan anak-anak orang berada sahaja belajar di prasekolah itu. Guru-guru prasekolah pula terdiri daripada bekas guru sekolah rendah yang tidak ada latihan dan pengalaman mengajar di prasekolah.
Zaman Selepas Merdeka
Pada tahun 1969, Yayasan Asia telah menyumbangkan wang kepada Pertubuhan Pekerja-Pekerja Malaysia bagi mendirikan prasekolah yang mirip kepada projek “Head Start” di Amerika Sharikat. Tadika ini telah ditubuhkan di Negeri Selangor iaitu di Kampung Muniady, Kg. Manggis dan Kg. Sentosa. Kumpulan sasaran terdiri daripada kanak-kanak yang kurang beruntung dari keturunan Melayu, Cina dan India.
Pada tahun 1970,
ü KEMAS membuka 10 buah prasekolah contoh
di kawasan luar bandar yang dikenali Tabika untuk membantu rakyat yang miskin
di luar bandar .Diikuti dengan penubuhan prasekolah oleh FELDA, Risda (1980)
dan Majlis Perhubungan Masyarakat (1976). Pada tahun 1972, Pusat Perkembangan
Kurikulum telah menerbitkan Buku Panduan Pendidikan Prasekolah dan telah
membuka 12 buah prasekolah percubaan di seluruh Malaysia.
ü Tahun 1972 Maktab Perguruan Ilmu Khas,
Ceras telah melatih seramai 137 orang guru-guru sekolah rendah dan guru-guru
KEMAS dalam pendidikan prasekolah untuk mengajar di prasekolah.
ü KEMAS telah membuka Taman Asuhan Kanak-Kanak
(TASKA) adalah selaras dengan Falsafah Baru Pembangunan Luar Bandar.
ü Program ini memberi perkhidmatan kepada
masyarakat luar bandar, bandar dan pinggir bandar bagi golongan berpendapatan
rendah dan miskin.
ü Tahun 1981, Yayasan Sabah telah
menubuhkan Institut Guru-Guru Tadika di Pusat Perkembangan Kanak-Kanak dan
mendapatkan khidmat nasihat daripada Universiti Malaya. Pada 18 Disember 1991,
Jemaah Menteri telah bermesyuarat untuk membincangkan mengenai program
prasekolah di Malaysia dan pada 27 Januari 1992, Kementerian Pelajaran Malaysia
telah mula bermesyuarat untuk membincangkan mengenai peluasan prasekolah.
ü Kesan daripada mesyuarat di atas, maka
Akta Pendidikan 1996, telah menyuarakan mengenai pendidikan prasekolah dalam
sistem Pendidikan Kebangsaan. Kesan daripada akta pendidikan prasekolah, maka
pada 6 Jun 2001, Jemaah Menteri bermesyuarat khusus untuk program peluasan
prasekolah.
ü Selain daripada pertambahan bilangan prasekolah
dari tahun ke tahun, bilangan peluasan prasekolah di bawah Kementerian
Pendidikan Malaysia mengikut negeri juga bertambah dari setahun ke setahun
Comments
Post a Comment