Pengenalan kepada perkhidmatan awal kanak-kanak


PENGENALAN

Pembangunan seseorang individu sering dikaitkan dengan zaman kanak-kanak.  Mengikut Kamus Dewan Edisi Empat, kanak-kanak bermaksud budak lelaki atau perempuan yang masih kecil (biasanya yang belum berumur lebih daripada 7 atau 8 tahun).  Kanak-kanak juga didefinisikan sebagai seorang individu yang mula mendapatkan pendidikan pusat jagaan, memulakan zaman sekolah, atau beralih ke tempat jagaan kanak-kanak dari dua hingga empat tahun (Margeret M. C. & Waller T., 2007).  Sanders et al. (2005) menyatakan bahawa kanak-kanak beralih dari tahun Reception (4 hingga 5 tahun) ke darjah satu (5 hingga 6 tahun) memerlukan lebih perhatian terhadap keperluan mereka.  Oleh itu, pendidikan  adalah awal amat penting dan harus bermula sejak kecil lagi.

Pendidikan awal kanak-kanak termasuk proram-program untuk bayi, kanak-kanak yang baru bertatih, dan program-program prasekolah yang termasuk sekolah asuhan kanak-kanak dan peringkat sekolah rendah (Azizah Lebai Nordin,  2004). Pendidikan di peringkat kanak-kanak juga merangkumi segala pengalaman dalam kehidupan hariannya sama ada di pusat asuhan, rumah atau luar rumah. Pendidikan awal kanak-kanak ialah asas kepada pembinaan kekukuhan sesuatu bangsa dan pemangkin kepada visi wawasan hala tuju negara.

Definisi Awal Kanak-Kanak:

ü  Menurut National Association for the Education of Young Children (NAEYC) :
- Pendidikan awal kanak-kanak diberi seawal usia lahir hingga berumur 8 tahun

ü   Dewan Bahasa dan Pustaka, Edisi Keempat menyatakan :
- Pendidikan awal kanak-kanak diberi kepada kanak-kanak yang dibawah umur 18 tahun

ü  Menurut Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) :
- Program pendidikan yang diberikan kepada kanak-kanak berumur 4 hingga 6 tahun dinamakan Tadika.

ü  Akta Taman Asuhan Kanak-kanak 1984 (Akta 308)
- Program pendidikan yang diberikan kepada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun  



JENIS-JENIS PERKHIDMATAN AWAL KANAK-KANAK

DI RUMAH

1)      IBU GANTI ialah orang lain yang dibenarkan menjaga kanak-kanak atas persetujuan ibu bapa dalam masa atau waktu tertentu yang telah ditetapkan. Tanggungjawab ibu ganti ialah menjaga anak yang diserahkan itu seperti anak sendiri.

2)      JAGAAN HARIAN DI RUMAH ialah konsep jagaan harian berlaku di rumah sendiri atau menghantar kanak-kanak ke rumah orang lain secara harian. Kanak-kanak akan dijaga oleh suri rumah dan dibayar upah. Penjagaan dirumah mengikut kadar jam.

3)      PEMBANTU RUMAH ialah orang yang dibayar upah untuk menjaga kanak-kanak yang tinggal serumah. pembantu rumah biasanya disediakan oleh agensi berdaftar. Jangkaan waktu perkhidmatan pembantu rumah disediakan berdasarkan kontrak yang disetujui.



4)      SUMBANGAN DARIPADA AHLI KELUARGA ialah ahli keluarga yang biasanya menjaga anak-anak ialah ibu bapa, adik beradik atau saudara mara. Penjagaan ini lebih kepada hubungan kekeluargaan dan dijaga sementara waktu sahaja.





DI INSTITUSI

Terdapat perbezaan TASKA DAN TADIKA antaranya:

1)Taska ialah kata singkat untuk Taman Asuhan Kanak-Kanak.

ü  Menjaga kanak-kanak sejak bayi hingga 4 tahun apabila ibu bapa bekerja.

ü  Mungkin menyediakan aktiviti atau program yang sesuai untuk kanak-kanak disamping penjagaan biasa.

ü  Taska di rumah: kurang dari 10 kanak-kanak. Taska di pusat: 10 atau lebih kanak-kanak.

ü  Perkhidmatan yang disediakan ialah penjagaan sepanjang hari, penjagaan separuh hari dan penjagaan mengikut kadar jam.

ü  Aktiviti perkhidmatan harian di TASKA meliputi aktiviti pagi, rehat, tidur dan aktiviti petang

ü  Jadual menu sarapan pagi, makan tengah hari dan minum petang

ü  Makanan yang disediakan ialah makanan yang seimbang dan berkhasiat untuk tumbesaran kanak-kanak

ü  Semua penjaga kanak-kanak wajib menjalankan kursus 10 hari (Kursus Asuhan Kanak-Kanak Asas, KAAK) yang ditentukan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

ü  Setiap pusat penjagaan kanak-kanak di Malaysia mesti didaftarkan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM), di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (MWFCD).

ü  MWFCD bertanggungjawab ke atas kelulusan dan penubuhan pusat jagaan kanak-kanak di Malaysia.

ü  JKM pula berfungsi sebagai pengawal dan penyelaras utama program penjagaan kanak-kanak dan pendidikan awal (ECCE ).

ü  Walaubagaimanapun, tiada garis panduan kurikulum khusus untuk mereka yang menyediakan perkhimatan ini.

2) Tadika adalah kata singkat untuk taman didikan kanak-kanak

ü  Ia juga dikenali sebagai kindergarten atau preschool dalam Bahasa Inggeris. 

ü  Kanak-kanak yang diterima berumur antara 4 hingga 6 tahun.

ü  Menyediakan aktiviti pembelajaran akademik yang berasaskan mata pelajaran.

ü  Kanak-kanak juga boleh belajar untuk berkomunikasibersosial dan pelbagai aktiviti yang positif.

ü  Tiada sekatan jenis bahasa yang digunakan; Bahasa Inggeris, Mandarin atau Tamil.

ü  Bahasa kebangsaan mesti diajar sebagai subjek.

ü  Dijalankan di pusat: 10 atau lebih kanak-kanak.

ü  Semua guru yang mengajar di prasekolah dilatih dan disahkan dengan sekurang-kurangnya diploma dalam bidang Perguruan. Kebanyakan mereka mempunyai ijazah atau sarjana dalam pendidikan awal kanak-kanak.

ü  Tadikakindergarten dan preschool adalah di bawah jagaan 3 kementerian, iaitu Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM); Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah; dan Jabatan Perpaduan Negara.

ü  Pada tahun 2003, KPM telahpun menetapkan Kurikulum Prasekolah Kebangsaanyang perlu diikut oleh semua sekolah prasekolah.

ü  Kurikulum ini bertujuan untuk membangunkan kemahiran sosial, intelek, fizikal, rohani dan nilai estetik kanak-kanak.

ü  Program tambahan yang ditawarkan oleh prasekolah mesti diluluskan oleh KPM terlebih dahulu.

3) Pusat jagaan kanak-kanak

Ø  Menyediakan perkhidmatan jagaan untuk beberapa kategori seperti anak yatim, kanak-kanak istimewa dan kanak-kanak terbiar atau terabai.

Ø  Ditempatkan di sebuah premis dibawah seliaan kerajaan

Ø  Terdapat juga pihak swasta dan sukarela yang menubuhkan pusat jagaan kanak-kanak

Ø  Mesti mematuhi AKTA JAGAAN 1993 (AKTA 506)

Ø  Contoh RUMAH KANAK_KANAK TENGKU BUDRIAH, CHERAS, SELANGOR



PERKHIDMATAN JAGAAN SEMENTARA

1) Di pusat beli-belah kanak-kanak di tempatkan di situ sementara menanti penjaga membeli  

    barang keperluan

ü  Pusat perkhidmatan itu telah menyediakan kakitangan terlatih untuk magawasi dan menjalankan aktiviti dirancang mengikut umur kanak-kanak

ü  Dibayar mengikut kadar jam

2) Penjagaan selepas sekolah kanak-kanak ditempatkan di pusat berkenaan selepas pulang      

    dari tadika atau sekolah rendah.

ü  Pelbagai program telah dirancang untuk kanak-kanak

ü  Makanan disediakan

ü  Kadar bayaran mengikut program yang dirancang




Comments

Popular posts from this blog

Tokoh-tokoh pengasas pendidikan awal kanak-kanak

Sejarah pendidikan awal kanak kanak

Air Rebusan (stok), sup,sos dan kuah